Thursday, October 16, 2014

Cara Mudah Untuk Hilangkan Contengan Si Kecil Pada Dinding Rumah

Geram makkk!!!!

Hehe..Lazim tu lah ragam bila mak2 tengok anak dah start teror buat lukisan lawa dekat dinding. Dinding tak apa lagi. Dibuatnya lukisan tu dekat sofa. Adoi luruh jantung mak!!!!Betoi ke idok? Saya pun kalau tengok "lukisan kreatif" dekat dinding rasa nak sental cepat-cepat bagi hilang. Sakit mata memandang!

Biasalah ragam anak-anak nak menunjuk bakat yang terpendam. PASRAH je la. Nak marah budak masih dalam peringkat belajar dan explore. Dalam pasrah2 ni selalu cari solution macamana nak bagi hilang. Kalau boleh tak nampak kesan! 

Kenapa saya kata kita TAK BOLEH MARAH atau TENGKING bila anak kita jenis suka menconteng di mana-mana?Bukan sebab terlampau sayang sampai tak boleh nak marah. tetapi sebagai parents kita kena bijak mencari solution :)

Saya kongsikan artikel saya ambil daripada Prof Dr.Rozieta Shaary. Moga kita dapat manfaat untuk jadi parent yang HEBAT!


"Setengah anak-anak suka melukis di kertas atau buku. Namun, memang ada juga yang tak cukup dengan kertas, mereka suka menconteng di dinding. Walaupun kita beri beribu kertas, namun, selagi tidak boleh menconteng dinding, maka tidak puas hatinya.

Semasa anak-anak ibu masih kecil, semasa itu di England, social workers datang membuat lawatan dari semasa ke semasa. Selalulah mereka memberi tips itu dan ini. Ibu merasakan banyak tips mereka yang baik. Diantara tips yang mereka share ialah mengenai bagaimana hendak mengawal anak-anak yang suka menconteng dinding.

Kata mereka, jangan halang anak menconteng di dinding, sebab itu adalah ekspresi dirinya. Selalunya anak yang visual dan artistik suka melakukan perkara seperti ini. Dan ianya adalah tahap di dalam perkembangan moto skilnya. Apa yang boleh dibuat ialah, lekat kertas besar-besar di dinding dan biarkan dia melukis sepuas hatinya pada kertas itu. Bila sudah penuh, boleh diganti. Tahap ini adalah seketika sahaja. Jika ditahan, maka sesuatu ketidakpuasan akan bersarang di hati anak kecil itu. Oleh itu bijak menggunakan tahap ini untuk membentuk keyakinan diri. Sekejap sahaja tahap ini, 3-4 bulan sahaja. Lama-lama si anak  lebih suka buat painting di kertas lukisan."


Macamana Nak Hilangkan Kesan Contengan Pada Dinding Dengan Berkesan? 

 
Haaaaaa... Saya paling suggest guna BASIC H SHAKLEE..So far alhamdulillah, memang puas hati. Untuk detail apa itu basic H boleh klik di sini.
Bukan je boleh guna pada dinding rumah, tapi 1001 kegunaan dia. Saya dah guna dalam satu botol tu boleh tahan dalam 4-6 bulan. Bergantung tahap "kerajinan" sayalah,,hihi

Antara testimoni dari saya dan customer yang dah gunakan basic H boleh lihat kat bawah ye 


1. Memudahkan proses mencuci di dapur. Biasa memang sental habis nak kasi hilang hitam area tempat masak ni. Guna basic H senang, titik kan dalm 2-3 titik dalam air dan terus lap area yang hitam ni :)


2. Kerja mop lantai lebih yakin bersih dan berkilat. Yang ada anak kecil kena ambil part tentang lantai bersih ni. Bukan apa, budak kecil mana-mana celah diorang pergi. Tak termasuk lagi jenis suka kutip apa-apa masuk dalam mulut. So be aware je ibu-ibu.



Okey, sampai di sini saja testimoni basic H saya. InsyaAllah after saya try gunakan untuk memudahkan surirumah saya kan kongsikan dalam mommies journey 


************************************************************************************************************

Belum mencuba Basic H Shaklee?


Nak dapatkan sekarang? Boleh terus buat pembelian di website SHAKLEE Malaysia dengan hanya KLIK icon "ORDER NOW" di bawah walaupun anda bukan ahli shaklee.

Klik Klik Klik ajerr...Order anda terus sampai di rumah !
<<<KLIK ORDER NOW DI ATAS>>>>

Sekiranya anda perlu bantuan dan pertanyaan terus hubungi saya seperti detail di bawah

Selamat berbasicH semua!




Pertanyaan, konsultasi atau order boleh email ke admin hanumsyahirah@gmail.com dan sms/whatsapp ke 016-278 6834. Jangan lupa LIKE Mommies Journey untuk mendapat tips  kesihatan dan berkongsi perjalanan menjadi seorang ibu.













Salam Sayang
  


No comments:

Post a Comment

Anda Mungkin Juga Meminati :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...