Thursday, December 25, 2014

5 Tips Kekal Kurus Selepas Bersalin Buat Suami Makin Sayang!

"Tahukah Anda?
Bahawa ketika seorang itu hamil ,LEMAK akan tersimpan lebih lebih daripada satu pertiga daripada sebelumnya"

Fuhh, dasyat! Siapa yang tak risau bentuk badan tak kembali ke asalnya sebelum hamil apatah lagi baju-baju kesayangan yang lama-lama. Adus! Bila memikir pula bakal kembali ke tempat kerja selepas habis berpantang tetapi badan tetap sama semasa hamil.

Tambahan pula, ramai kawan-kawan yang hamil tapi berjaya kekal ke bentuk asal seperti zaman anak dara pasti akan mengundang rasa rendah diri. Ya, tak semua orang bentuk badan sama. Mungkin metabolisme badan kawan kita lebih tinggi membolehkan berat badan cepat turun.

Bagaimanakah kita yang metabolisma badan yang rendah ni? Tengok saja ataupun cari jalan? 

Secara umumnya penjagaan dalam tempoh berpantang amatlah penting. Amalan dan petua orang lama juga memberi kesan kepada tubuh badan kita untuk masa hadapan.

Tips Kekal Kurus Selepas Bersalin

1.Penyusuan

Penyusuan bayi dapat membakar sebanyak 500 kalori!

Penyusuan sangat2 membantu dalam proses penurunan berat badan. Untuk proses penyusuan, digalakkan jangan terlampau memilih diet yang esktrem dan harus memilih pemakanan yang benar-benar sihat. Jadi, jangan avoid diri dari alasan untuk tidak menyusu bayi.

2. Bengkung

Salah satu cara berpantang tradisional ialah berbengkung. Berbengkung dapat mencegah daripada peranakan "jatuh", mengecut semula rahim, dan memulihkan kulit perut. Petua orang lama, sebelum berbengkung disapukan dengan bahan campuran seperti lada hitam, raga tapai,dan asam jawa

3. Bertungku

Perut lebih mudah buncit dan mengeleber selepas bersalin kerana lapisan perut yang ditinggalkan oleh bekas kandungan. Tujuan bertungku adalah mengeluarkan saki baki darah kotor,mengecutkan dan memulihkan rahim serta urat saraf disekeliling peranakan dan juga bahagian-bahagian lain.

4. Berurut

Salah satu tips ialah berurut. Ia dapat memulihkan kesegaran badan, melancaran peredaran darah, membuang angin, membetulkan urat,memperkemaskan bahagian perut dan mempercepatkan pengeluaran darah nifas serta kekotoran.

5. Amalan pemakanan yang sihat

Sangatlah digalakkan pengambilan pemakanan dan diet yang sihat sepanjang tempoh berpantang. Ini kerana kita perlu ingat bahawa kita tengah menjayakan penyusuan bayi kita.Bayi perlu mendapatkan nutrisi yang lengkap di awal tumbesaran.

Cadangan Supplement Yang Membantu Ibu Menyusu Kekal Slim Dan Kurus Sepanjang Tempoh Berpantang




Bakar! Bakar! Bakar!

1. Lecithin Shaklee

Berfungsi sebagai pembakar lemak dan kolestrol. Lecithin merupakan sumber daripada kolina dan pengelmusi lemak. Selain itu, jangan tak tahu kebiasaan ibu menyusu akan mengalami bengkak susu. Dengan pengambilan lecithin, clogged dust/ duktus tersumbat boleh diatasi. Boleh rujuk disini cara atasi bengkak susu

Buang! Buang! Buang!

2. Alfalfa Shaklee

Ianya berfungsi sebagai sumber serat yang menyerap pecahan lemak dan kolestrol oleh lecithin. Alfalfa akan mengangkut lemak-lemak keluar dari badan. Selain itu ia melawaskan sistem penghadapam dan bertindak juga sebagai milk booster/ penggalak susu. 

Bina! Bina! Bina!

3. Soy Protein Isolate Powder ( ESP)

Ianya berfungsi sebagai sumber protein untuk memelihara otoo dalam proses menurunkan berat badan. Selain itu memberikan rasa kenyang yang tahan lama dan memberikan tenaga berpanjang.



Pertanyaan, konsultasi atau order boleh email ke admin hanumsyahirah@gmail.com dan sms/whatsapp ke 016-278 6834. Jangan lupa LIKE Mommies Journey untuk mendapat tips  kesihatan dan berkongsi perjalanan menjadi seorang ibu.













 

Salam Sayang
  
KLIK DISINI UNTUK MENGETAHUI
KEBAIKAN MENJADI AHLI SHAKLEE



No comments:

Post a Comment

Anda Mungkin Juga Meminati :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...