Monday, April 14, 2014

Cara Merawat Keputihan Dengan Berkesan

Keputihan adalah masalah yang kerap dihadapi  oleh wanita terutamanya wanita ketika kehamilan dan selepas bersalin. Sebelum saya berkongsi mengenai keputihan lebih mendalam , kita kenali dulu apa itu keputiha

Apa Itu Keputihan

Keputihan ataupun lelehan lendir yang keluar daripada faraj wanita lazimnya berbeza-beza. Keputihan biasanya berwarna jernih atau kelabu keputihan. Jika peputihan tiada perubahan warna kekuningan atau kehijauan bermakna tiada jangkitan kuman.



Selain itu, keputihan bergantung kepada sifat-sifat dar segi warna, rupa yang pelbagai, merujuk kepada punca-punca dan masalah yang dihadapi oleh wanita tersebut.

Jenis-Jenis Keputihan

1. Berwarna jernih, tidak berbau dan tidak gatal 

- Biasanya keputihan jenis ini adalah normal dan ianya berlaku ketika waktu subur dan ketika mengandung. Rupanya seperti 'eggwhite" dan menanda anda berada dalam keadaan ovulasi. Selain itu, keputihan ini juga akibat terhasil daripada stress, kepanasan, kepenatan dan juga pengambilan ubat tertentu

2. Berwarna putih, berair dan berbau

- Keputihan berwarna putih ini biasanya berlaku ketika menjelang haid. Walaupun normal ianya keluar tetapi harus berhati-hati sekiranya keputihan tadi berbau, berair, gatal dan sakit ketika ingin membuang air. Ini berpunca daripada  sejenis kulat iaitu candida albicans . Ianya adalah paling kerap terjadi di kalangan wanita

3. Berwarna putih, likat dan berbau (seakan-akan susu kental/ keju lembut)

- Keputihan seperti ini berlaku daripada radang pada serviks/leher rahim (servisitis) dan vagina

4. Berwarna kuning

- Lazimnya keputihan kuning ini berserta gatal pada kemaluan, keputihan yang kental dan sangat banyak, sakit ketika membuang air kecil dan pedih sekitar kemaluan. Ini berpunca daripada jangkitan yang disebabkan oleh Nisseria gonorrhoe atau biasa dikenali GO

5. Berwarna coklat dan berair

- Situasi ini berlaku berpunca daripada gangguan pembuluh darah pada serviks atupun endometrisis. Warna coklat itu timbul  boleh disebabkan pendarahan daripada haid tidak teratur, keguguran dan pendarahan dalaman.

6. Berwarna kuning kehijauan, gatal, dan berbau busuk.

- Dalam kes ini, ianya selalu berserta sakit pada kemaluan dan kemerahan pada vagina. Ini mungkin terjadi akibat daripada infeksi oleh kuman protozoa Trichomonas vaginalis. Pada peringkat yang kritikal, vagina akan terasa lebih gatal dan panas.

7.  Berwarna merah muda, cair dan tidak bebau

- Gejala ini berlaku disebabkan hormon estrogen berlebihan. Selain daripada jangkitan bakteria.

8. Berwarna kelabu 

- Keputihan seperti ini disertakan dengan gatal, berbau busuk dan juga bengkak pada vagina. Harus berwaspada dengan petanda keputihan ini kerana ianya merupakan petanda anda penghidap kanser.

Cara Terbaik Untuk Merawat Keputihan

Paling rimas bila ada keputihan! Itulah saya yang dulu. Macam-macam cara saya cegah keputihan bila nak lakukan sebarang aktiviti. Rasa tidak selesa menyebabkan saya hadkan aktiviti dan lebih senang berada di rumah.

Sekarang, Alhamdulillah Set Keputihan Shaklee banyak membantu saya dari segi masalah sekaligus meningkatkan keyakinan kewanitaan saya bersama suami :)


 Kelebihan set ini berbanding produk di pasaran iaiti 100% daripada bahan semulajadi , selamat dan tidak memberi sebarang kesan malahan memberi kesan yang POSITIF dan berKESAN.

Set Keputihan Shaklee terdiri :

1. ALFALFA : berfungsi sebagai anti kulat dana kaya dengan klorofil

2. GARLIC : antibiotik semulajadi, anti kulat dan membantu dalam meningkatkan sistem imunisasi badan

3. GLA : Membantu menghalang kulat merebak

Masalah saya sudah selesai. Bagaimana dengan masalah anda?

Bukan saya saja sebagai wanita yang bersyukur dapat selesaikan masalah keputihan ini. Di bawah saya sertakan testimoni berjaya pengguna set shaklee ini

1. Keputihan kering selepas 1 bulan



2. Gatal-gatal, rasa tidak selesa, masalah keputihan tiada



3. Keputihan alami dahulu teruk kini tiada!



Cabaran april team kami khas dari ibustory.wordpress.com

Pertanyaan, konsulatasi atau order boleh email ke admin hanumsyahirah@gmail.com dan sms/whatsapp ke 016-278 6834. Jangan lupa LIKE Mommies Journey untuk mendapat tips  kesihatan dan berkongsi perjalanan menjadi seorang ibu.













Salam Sayang
  



2 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dimana boleh dapatkan ye ? harga ?

      Delete

Anda Mungkin Juga Meminati :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...