Wednesday, April 9, 2014

Cara Mencegah Buasir dan Jenis-Jenis Buasir

Buasir adalah pembengkakan yang berlaku pada saluran darah “vein directum”. Buasir berdarah atau dikenali sebagai Hemorrhoids. Hemorrhoids adalah bengkak yang luar biasa pada urat di hujung usus besar dan dubur. Apabila urat buasir ini membonjol keluar ia akan menyebabkan membran dan sekitarnya membengkak, pedih, gatal, sakit dan berdarah. Buasir disebabkan oleh tekanan yang berlebihan pada hujung usus besar yang menyebabkan pendarahan serta dinding usus membengkak dan kadangkala ianya pecah.

Jenis-jenis Buasir

1) Buasir dalaman

Basir jenis ini tidak terasa sakit dan gatal kerana ia terletak jauh ke dalam rektum. Ia tidak merbahaya tetapi proses meneran dan gangguan dari laluan najis semasa membuang air besar boleh mencederakan permukaan buasir yang getas dan menyebabkannya berdarah. 

2) Buasir luaran

Buasir jenis inilah akan mengakibatkan gejala-gejala seperti sakit, pedih dan gatal di dubur. Jika buasir ini tersepit (bekalan darah akan terputus), bekuan darah akan terjadi di dalamnya menyebabkan ia terasa amat sakit. Buasir luaran memerlukan perhatian dan rawatan perubatan. Apabila salur darah vena rektum teregang atau memeri dan terjadinya buasir adalah sukar untuk ia dibuang atau ditanggalkan sepenuhnya. Buasir ini akan berulang kembali walaupun dengan tekanan atau bebanan yang lebih rendah berbanding dengan yang dahulunya.
Punca Penyakit Buasir

Antara beberapa faktor yang boleh menyebabkan seseorang boleh mendapat masalah buasir ialah:
  • Tekanan (pressure)
  • Duduk atau berdiri dalam jangka masa yang terlalu lama
  • Masalah sembelit
  • Berat badan berlebihan
  • Mengandung

Supplement Shaklee yang boleh membantu masalah sakit buasir:

OSTEMATRIX : membantu mengurangkan sembelit dan melancarkan pembuangan air besar serta memberi keselesaan kepada anda apabila mengalami luka di bahagian dubur.

OMEGA GUARD : Baik untuk sendi dan otot. Pesakit buasir akan mengalami kesakitan akibat daripada tekanan otot dubur ke atas bengkak tersebut sehingga menyebabkan proses pembuangan air besar menjadi amat perit. Jadi, omega membantu untuk mengecutkan otot yang bengkak tersebut.

ZINC COMPLEX : Disarankan kepada pesakit buasir yang tahapnya lebih tinggi seperti keluar najis bersama darah dan membuang air besar dengan rasa yang sangat perit. zinc complex membantu menyembuhkan luka di bahagian dalam dubur dengan lebih cepat.

Antara testimoni happy yang yakin shaklee dapat membantu masalah buasir

1st : Buasir kecut!

2nd : Membantu buasir hilang semasa mengandung

3rd : Buasir mengecut terasa perbezaan dengan shaklee

Cabaran april team kami khas dari ibustory.wordpress.com

Pertanyaan, konsulatasi atau order boleh email ke admin hanumsyahirah@gmail.com dan sms/whatsapp ke 016-278 6834. Jangan lupa LIKE Mommies Journey untuk mendapat tips  kesihatan dan berkongsi perjalanan menjadi seorang ibu.













Salam Sayang
  


No comments:

Post a Comment

Anda Mungkin Juga Meminati :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...