Sunday, March 17, 2013

Kenapa Diet Anda Gagal?


Diet bermaksud pemakanan yang sihat bukan bermaksud "nak kurus".Even tiap2 hari kita makan fastfood juga dikira diet tetapi bukan diet yang sihat. Dan bila dikatakan diet,kita harus mengambil kira kalori (kcal) dalam food intake.

MENGAPA pelan diet anda gagal?Setiap orang mempunyai pelan diet tersendiri, namun masih ramai yang sering melakukan kesilapan diet dengan tidak memahami istilah 'diet' itu sendiri. Dengan lebih mudah terus mengikuti program diet segera.Jika berjaya dengan cara ini, paling lama ia bertahan antara tiga hingga lima tahun. Selepas itu, berat badan kembali seperti asal.

Itulah yang dinamakan diet yoyo. Kesilapan dalam mengamalkan diet seperti ini kadangkala memberikan kesan negatif untuk masa depan.


Diet anda GAGAL?Jom re-check!

  • Diet mengejut - menghadkan kalori dalam badan sehingga menurunkan metabolisma badan.Kira pengambilan kalori dan kurangkan dalam 5%-10% keperluan kalori harian (DCR)
  • Diet extreme - Pemilihan makanan yang terbaik dan kaya dengan nutrisi amatlah penting ketika diet kerana kita sedang 'cut' kalori kita. So,sememangnya kita mengawal pemakanan kita tanpa memikirkan nutrisi dalam diet kita sendiri.Always tukar pelan diet kita mengikut intake kalori kita
  • Elak waktu makan - ramai yang ingin kurus beranggapan 'skip' waktu makan lebih memberi kesan.TIDAK sebenarnya.Makan mengikut waktu boleh meningkatkan metabolisma badan sekaligus mempercepatkan pembakaran!
  • Penurunan berat badan secara mendadak - penurunan ideal dalam seminggu 0.5-1.0kg setiap minggu.Check balik diet anda jika berat badan anda turun secara mendadak!
  • Gagal kawal nafsu makan - Ye!makanan kat malaysia ni semua sedap!lagi la time hari perayaan. Kawal nafsu makan anda dan makan secara kerap dengan makanan yang bernutrisi.
  • Melakukan diet dalam jangka masa pendek - Apabila mendengar perkataan diet, ramai menganggap ia sebagai suatu program pendek yang mungkin mengambil masa hanya 12 minggu, tetapi persepsi itu salah. Diet sepatutnya menjadi amalan sepanjang masa.Pastikan anda amalkan diet yang betul bukan untuk jangka masa pendek sebaliknya sepanjang hayat.
Jom amalkan gaya hidup sihat!

Pertanyaan, konsulatasi atau order boleh email ke admin hanumsyahirah@gmail.com dan sms/whatsapp ke 016-278 6834
Shaklee ID : 923061


Salam Sayang

No comments:

Post a Comment

Anda Mungkin Juga Meminati :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...