Wednesday, November 5, 2014

7 Panduan Memillih Soya Protein Sumber Minuman Harian

Salam Pembaca

Secara jujur, hanum adalah peminat tegar soya tegar. Hari-hari comfirm tak akan miss minum air soya. Lebih-lebih lagi ketika sibuk kerja ataupun tak sempat nak lunch. Minum air soya bagi hanum cepat kenyang dan tahan lebih lama rasa kenyang. Lepas hanum kenal shaklee, hanum terus tukar pada ESP soy protein shaklee. Lagi syok sebab dapat extra benefit.
Hanum nak kongsikan panduan pemilihan soya terbaik supaya semua dapat khasiat soya terbaik :)

1. Kacang soya itu sendiri mesti tumbuh membesar secara organik/

Kenapa harus kacang soya di tanam secara organic? Kajian penanaman secara kimia (bukan organic) akan menyebabkan nutrisi makanan berkurangan. Dari segi kajian pula, sudah terbukti ada hubungkait dengan kanser dan nitrates. Jadi amatlah penting pesticides, fungicides dan herbicides tidak digunakan sepanjang proses pembesaran kacang soya ini.

2. Kacang soya mestiah NON GMO (tak dihasilkan secara genetic)

Kenapa kacang soya mestilah non genetik engineered? Secara umumnya,kacang soya dari jenis genetic ini adalah murah untuk dihasilkan dan kebanyakkan syarikat akan mencari cara untuk menjimatkan kos. Dr. Louis J.Pribyl, seorang saintis Brazil menekankan yang berdasarkan kajian, toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan didalam sel tumbuhan.

3.Kacang soya mestilah mengandungi 9 asid amino perlu

Ciri ini adalah amat penting. Badan memerlukan 9 asid amino untuk menghasilkan hormon,jus penghadaman,antibodi,enzim. Jika salah satu keperluan asid amino ini tiada, sistem imunisasi badan akan jatuh sebanyak 30% dan sesetengah fungsi badan yang penting kemungkinan akan lemah ataupun berhenti.

4. Soyflakes mestilah dibersihkan dengan air bukan alkohol semasa proses pembuatan soy isolate.

Untuk yang islam, soya yang bersih dengan alkohol memang hukumnya haram. Dari segi khasiat soya yang dibersihkan dengan alkohol akan memusnahkan isoflavone sehinga 88%! Sedangkan isoflavone sangat diperlukan untuk mengurangkan risiko kanser paru selain beri manfaat dalam seimbangkan hormon dan menaikan berat tulang.

5. Bahan anti-thyroid/anti-growth substance dalam kacang soya mesti disingkirkan.

Soya yang mentah mengandungi "anti-growth", "anti-tyrosine" substance, sedangkan kekurangan bahan ini menyebabkan low blood pressure, low body temperature, dan restless leg syndrome.
"Find a brand that uses an extracting process that removes that substance,yet keeps the soy in a raw form in order to maintain the HIGHEST LEVEL OF AMINO ACIDS and ISOFLAVAONES which are very sensitive to heat".

6. Proses pembuatan soya protein sebaiknya tanpa pemanasan.

Asid amino amatlah sensitif dengan suhu yang panas. Dalam kajian mengatakan, memasak bahan yang mengandungi protein akan memusnahkan sehingga 50% daripada keperluan asid amino. Jika sesorang itu secara konsisten mengambil pemakanan yang kekurangan keperluan asid amino perlu, perkembangan otak dan hormon akan terjejas ataupun perkembangan tisu badan turut beri impak negatif.

 7. Soya isolate HARUS ditambah dengan unsur kalsium?

Kenapa?

Kajian melaporkan bahawa serbuk soya adalah sangat berasid dan boleh menyebabkan kerapuhan tulang. So, unsur kalsium yang secukupnya mesti ditambah dalam soya protein untuk meneutralkan balik serbuk soya tersebut. Kebanyakan pengeluar dan pengusaha soya protein tidak menambahkan unsur kalsium tersebut.

Dah tahu panduan pemilihan soya yang tepat?

Okey, sangat rugi peminat tegar soya macam hanum ni tak bertukar pada ESP shaklee :)


Pertanyaan, konsultasi atau order boleh email ke admin hanumsyahirah@gmail.com dan sms/whatsapp ke 016-278 6834. Jangan lupa LIKE Mommies Journey untuk mendapat tips  kesihatan dan berkongsi perjalanan menjadi seorang ibu.













 

Salam Sayang
  
KLIK DISINI UNTUK MENGETAHUI
KEBAIKAN MENJADI AHLI SHAKLEE

No comments:

Post a Comment

Anda Mungkin Juga Meminati :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...