Friday, October 11, 2013

Mengatasi Masalah Keguguran Rambut Selepas Bersalin

Masalah rambut gugur di kalangan wanita lepas bersalin bukan satu perkara aneh. Kata orang tua apabila anak mula pandai buat ‘buih', rambut si ibu akan banyak gugur. Mungkin itu sekadar mitos kerana terdapat faktor tertentu kenapa masalah kerap berlaku kepada ibu-ibu yang baru melahirkan bayi. Jika dulu rambut panjang mengurai dan mudah disikat tetapi kini menjadi semakin nipis dan kusut akibat rambut yang banyak gugur. Kenapa semuanya berlaku selepas melahirkan si kecil?


9 Fakta yang Patut anda tahu!

1. Keguguran rambut selepas bersalin berlaku kepada hampir semua wanita. Ibu baharu bersalin boleh hilang antara 50-100 urat rambut setiap hari.
 2. Anda harus faham, hormon (dalam darah) yang berubah setelah bayi dilahirkan menyebabkan keguguran rambut.
3 .Walaupun rambut banyak gugur di awal kelahiran, anda tidak perlu panik kerana anda tidak akan menjadi botak. Sebaliknya ia akan kembali normal sebaik bayi menyambut ulang tahun pertama.
4. Biasanya, lebih kurang 85 ke 95 peratus rambut lima hingga 15 peratus berada dalam peringkat berehat.
5. Selepas peringkat berehat, rambut akan gugur. Biasanya ketika anda menyikat atau bersyampu rambut. Ia akan diganti dengan rambut baharu. Purata keguguran rambut bagi wanita adalah lebih kurang 100 helai sehari.
6. Ketika hamil, peningkatan tahap estrogen melambatkan peringkat pertumbuhan. Hanya sedikit sahaja rambut berada dalam keadaan berehat dan sedikit sahaja yang gugur setiap hari.
7. Selepas bersalin, tahap estrogen menurun dan semakin banyak folikel rambut masuk peringkat berehat. Ini bermakna lebih banyak rambut akan gugur ketika mandi atau bersikat.
8. Keguguran luar biasa akan berkurangan dan rambut akan kembali seperti sebelum pra mengandung. Ini mengambil masa di antara 6 ke 12 bulan selepas bersalin.
9. Biasanya wanita yang berambut panjang lebih perasan masalah ini berlaku kepada mereka.
sumber : pama

Cara Mengatasi Masalah Rambut Gugur
  • Ibu bersalin tidak boleh menghentikan makanan yang berkhasiat dan kaya dengan protein dan zat besi selain daripada vitamin pra natal
  • Elakkan membuat rawatan rambut menggunakan bahan kimia seperti mengeriting, mewarna, melurus sehingga rambut kembali normal.
  • Penggunaan wig harus dihindarkan kerana ia membuatkan kulit kepala tidak dapat bernafas dengan baik serta merosakkan folikel rambut. 
  •  Berjumpa doktor sekiranya keguguran rambut sangat serius terutama jika terdapat gejala lain kerana ia mungkin petanda penyakit postpartum thyroiditis.
  • Tukar kepada syampoo yang lebih organik dan kurang bahan kimia.Sebaiknya gunakan perapi daripada sumber yang sama
  • Pengambilan nutrisi yang lengkap untuk supaya rambut mendapat zat daripada pemakanan
Atasinya Dengan Mudah Daripada Pengambilan Supplement Shaklee
 Suplemen Nutrisi Lengkap
Penjagaan Rambut Pro Sante

Antara fungsi suplement nutrisi lengkap

ESP : Kandungan protein yang tinggi membantu dalam pembentukan pelbagai organ dan tisu dalam badan serta merupakan komponen utama hormon manusia
VITALEA: Multivitamin yang lengkap untuk zat dan vitamin yang lengkap sepanjang hari
ZINK : Dirumus dari zink glukonat semulajadi + kalsium + serbuk alfalfa untuk menghasilkan zink yang mudah diserap oleh tubuh kita.
PRO SANTE : Penjagaan rambut yang organik dan kurang bahan kima

Jika kekurangan budget, pengambilan Esp dan Zink sudah memadai dan WAJIB diambil. Tetapi untuk mendapat kesan yang maksima, sebaik-baiknya ambil satu set lengkap dengan budget yang mencukupi.Lebih2 lagi rambut adalah mahkota wanita :)

Ada tak testimoni BERJAYA yang ambik set ni??

Mestilah, jom tengok!


 

Apa tunggu lagii?? Jom selesaikan masalah anda dan dapatkan POTOGAN harga yang super murah hanya di mommiey journey!

Pertanyaan, konsulatasi atau order boleh email ke admin hanumsyahirah@gmail.com dan sms/whatsapp ke 016-278 6834. Jangan lupa LIKE Mommies Journey untuk mendapat tips  kesihatan dan berkongsi perjalanan menjadi seorang ibu.


Shaklee ID : 923061
Salam Sayang 

No comments:

Post a Comment

Anda Mungkin Juga Meminati :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...